
� Tel.: +1-303-492-1619; fa
x: +1-303-492-3609.
Political Geography 23 (2004) 641–643
www.politicalgeography.com

Editorial

Academic openness, boycotts
and journal policy
The first paper in this issue of Political Geography, titled ‘‘Understanding
‘ethnocratic’ regimes: The politics of seizing contested territories’’, by Oren
Yiftachel and As’ad Ghanem, has had a convoluted trip to publication. It
has been the subject of intense debate, often based on incorrect information
due to its featured status in an article by Andy Beckett in the Guardian
Newspaper (London) on 12 December 2002. (The article about the academic
boycott of Israeli institutions, and titled ‘‘It’s water on stone—in the end,
the stone wears out’’, can be accessed from http://www.guardian.co.uk/g2/
story/0,858314,00.html.) In this editorial, I want to set the record straight
and to certify that the publication of this paper was the result of the appli-
cation of the usual peer-review process of the journal and that the publi-
cation decision was uninfluenced by the paper’s or authors’ reputations. I
also want to state clearly the policy of the journal on paper submissions,
now endorsed by the editorial board and the publishers, Elsevier Science.

The story of the paper’s journey to these pages is certainly a chequered
one. In Spring 2002, Oren Yiftachel contacted me about his intended sub-
mission and I directed him to David Slater, the other editor who handles
submissions from outside North America. The paper was submitted in April
2002 but was returned to the authors unopened by Professor Slater. The
package was accompanied by a note that he would not submit the paper to
review since he (Slater) had signed the letter urging an academic boycott
against Israeli academics. In the Guardian story, Professor Slater is quoted as
saying that, though he was familiar with Oren Yiftachel’s work, he ‘‘was not
sure how critical he had been of Israel’’. In a subsequent letter to the edi-
torial board (21 January 2003), Professor Slater wrote he initially declined to
consider the paper but decided that declining the article constituted an error
of judgement and he later agreed to send the paper out to referees. Only a
couple members of the editorial board (including me) were aware of these
developments and we strongly urged Professor Slater to reconsider his pos-

http://www.guardian.co.uk/g2/story/0,,858314,00.html
http://www.guardian.co.uk/g2/story/0,,858314,00.html


Editorial / Political Geography 23 (2004) 641–643642
ition. It should be clear that this initial refusal to send the paper to review
was a personal decision by an editor and was never accepted by the co-edi-
tor, the editorial board, or the publisher. The paper was then sent to three
qualified referees.

In November 2002, the anonymous reviewer comments with a letter from
David Slater were mailed to the authors indicating that if revisions were
made to the paper, then it could be published in due course. The Guardian
story reported erroneously that the paper had been accepted (a retraction of
this statement was later published on 19 December 2002 after clarification
from Oren Yiftachel). In October 2003, the paper was re-submitted to me
(the preference of the authors) and I sent it again to the original three
reviewers asking them to evaluate the revision and to see if their original cri-
ticisms had been addressed. After a couple more revisions based on further
commentary from the reviewers and me, the paper was accepted for publi-
cation in early 2004.

The controversy surrounding the paper was not directed at its contents so
much as the pros and cons of an academic boycott against a country and its
educational institutions and personnel. The decision to send the paper for
review was over-looked in the furore about the initial decision to return it
without review. The context of the heated debate about the boycott, while
important to understanding the media attention, became irrelevant as soon as
the paper started on the usual path of review, revision and publication. The
story appeared in one form or another in major outlets like the Times (Lon-
don), the Daily Telegraph, Sydney Morning Herald, Boston Globe, Jerusalem
Post, Ha’aretz, and the Gulf Daily News, and was the subject of television
debates as well as a story on the BBC World Service. It was posted and re-
posted on dozens of weblogs and list-serves from where many of the dozens
of emails that I received (mostly accusatory and angry) emanated. Within
Israel, the story received wide attention in the context of widespread anger
about the boycott. What I have tried to emphasize in all communications
from the beginning of the affair was that the initial personal action of one
editor was not the policy of the journal and that the paper was undergoing
the usual procedure of academic journals.

In response to the multiple messages that I received about the Guardian
story, I wrote a statement about our editorial policy and sent it to all edi-
torial board members in December 2002. It is reproduced below. All but two
members endorsed this statement; the endorsers included Professor Slater in
email correspondence to the board in January 2003. The board members
who could not endorse the statement as written believed that it is too rigid
and does not take account of all possible circumstances. My own position is
guided by Statute 5 of the International Council of Scientific Unions that
states that the organization ‘‘shall observe and actively uphold the principle
of the universality of science. This principle entails freedom of association
and expression, access to data and information, and freedom of communi-
cation and movement in connection with international scientific activities



643Editorial / Political Geography 23 (2004) 641–643
without any discrimination on the basis of such factors as citizenship, religi-
on, creed, political stance, ethnic origin, race, color, language, age or sex.’’1

Each of us has our own political preferences and each can make a personal
decision about attending a conference, submitting to a journal, or collaborating
with a colleague in another country. But a journal editor has to set aside these
kinds of proclivities. Editors are often discontent with the methodologies of papers
that pass their review procedures and frequently disagree with the arguments pre-
sented by authors. Of course, it is more likely that a ‘‘political’’ journal such as
ours will publish works that raise hackles or cheers but the readers have to be
assured that the papers in print have passed the usual review procedures. I don’t
expect readers to agree with the choice of all of the papers that survive this process
but they have to be assured that none was treated in an unfair manner, either
favourably or unfavourably. As long as I am the editor, this shall be the case.
Responses to this editorial are welcome.
Statement on the Ghanem/Yiftachel submission and editorial policy

‘‘It is not the policy of Political Geography to refuse manuscripts from Israel nor
was it ever our policy. What resulted was a consequence of the actions of one edi-
tor, David Slater, who had signed the original boycott letter of some British aca-
demics. The position of this editor was personal and inconsistent with academic
freedom and scientific fairness, and he quickly reversed himself. The paper from
Professors Ghanem and Yiftachel was subjected to the usual review process and
was accepted after revision and re-submission. No requirements regarding inappro-
priate comparisons or censorship were imposed on it. The editors, the editorial
board and the publishers of Political Geography welcome all submissions on topics
of political geography and promise fair and impartial scientific review.’’

John O’Loughlin,
Institute of Behavioral Science, Campus Box 487,

University of Colorado, Boulder, CO 80309 0487, USA
E-mail address: polgeog@colorado.edu

doi:10.1016/j.polgeo.2004.08.001
1 Other threats to international academic exchange have recently surfaced. The U.S. Department of

Treasury, Office of Foreign Assets Control (OFAC) seeks to prohibit the ‘‘collaborative work involving

scholars subject to U.S. trade embargoes, including Iran, Cuba, North Korea and Sudan. OFAC has

asserted that collaborative work would include editing and peer review’’ (John Wertman ‘‘The Washing-

ton Monitor’’ AAG Newsletter September 2004, p. 9). Though appeals for permission to allow editing

are allowed, the general rule is that ‘‘U.S. persons may not provide the Iranian author substantive or

artistic alterations or enhancements of the manuscript’’ (http://www.treas.gov/offices/enforcement/

ofac/rulings/ia100203.pdf; accessed 8 September 2004).


	Academic openness, boycotts and journal policy
	Statement on the Ghanem/Yiftachel submission and editorial policy


